Cadernos do LEPAARQ (UFPEL) https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/lepaarq <p>Revista do Laboratório de Ensino e Pesquisa em Antropologia e Arqueologia da Universidade Federal de Pelotas (<a href="https://wp.ufpel.edu.br/lepaarq/">LEPAARQ-UFPEL</a>).</p> <p><strong>Qualis:</strong> A2&nbsp;</p> <p><span data-sheets-value="{&quot;1&quot;:2,&quot;2&quot;:&quot;A4&quot;}" data-sheets-userformat="{&quot;2&quot;:2627,&quot;3&quot;:{&quot;1&quot;:0},&quot;4&quot;:{&quot;1&quot;:2,&quot;2&quot;:16776960},&quot;9&quot;:1,&quot;12&quot;:0,&quot;14&quot;:{&quot;1&quot;:3,&quot;3&quot;:1}}"><strong>ISSN:&nbsp;</strong>2316-8412</span></p> pt-BR <p style="margin-top: 12.0pt; margin-right: 0cm; margin-bottom: 12.0pt; margin-left: 21.3pt; text-align: justify; background: #F9F9F9;"> </p><p class="MsoNormal"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 115%;">Os <em>Cadernos do LEPAARQ </em>publicam artigos em português, espanhol, italiano, francês e inglês, sem cobrança de nenhum tipo de taxa em nenhum momento,</span><span style="font-size: 10pt; line-height: 115%; font-family: Verdana, sans-serif; color: #111111; background-position: initial initial; background-repeat: initial initial;"> respeitando a naturalidade e o estilo dos autores. As provas finais serão enviadas aos autores, para sua conferência antes da publicação. O Conselho Editorial não se responsabiliza por opiniões emitidas pelos autores dos trabalhos publicados. O periódico <em>Cadernos do LEPAARQ</em> </span><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 115%;"><span style="text-align: start;"> oferece acesso livre imediato ao seu conteúdo, seguindo o princípio de que disponibilizar gratuitamente o conhecimento científico ao público proporciona maior democratização mundial do conhecimento. Os textos publicados poderão ser depositados imediatamente pelos autores em suas páginas pessoais, redes sociais e repositórios de textos.Nesse sentido, o periódico </span><span style="font-size: 10pt; line-height: 115%; color: #222222; background-position: initial initial; background-repeat: initial initial;">não tem fins lucrativos, de modo que os direitos autorais dos artigos publicados pertencerão aos respectivos autores e estes não receberão nenhuma forma de remuneração. Dessa forma, ao enviar o artigo, o autor do mesmo estará automaticamente aceitando esta condição</span></span><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 115%;">. A reimpressão, total ou parcial, dos trabalhos publicados deve ser apenas informada pelos seus respectivos autores ao conselho editorial do periódico</span><span style="font-size: 10pt; line-height: 115%; font-family: Verdana, sans-serif; color: #111111; background-position: initial initial; background-repeat: initial initial;">. OBS. Cabe(m) ao(s) autor(es) as devidas autorizações de uso de imagens com direito autoral protegido (Lei nº 9610, de 19 de fevereiro de 1998), que se realizará com o aceite no ato do preenchimento da ficha de inscrição via web.</span></p><p> </p> cadernosdolepaarq@ufpel.edu.br (Rafael Guedes Milheira) cadernosdolepaarq@gmail.com (Rafael Milheira) seg, 12 dez 2022 00:00:00 +0000 OJS 3.1.2.4 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Editorial https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/lepaarq/article/view/23974 <div id="acfifjfajpekbmhmjppnmmjgmhjkildl" class="acfifjfajpekbmhmjppnmmjgmhjkildl"> </div><div id="acfifjfajpekbmhmjppnmmjgmhjkildl" class="acfifjfajpekbmhmjppnmmjgmhjkildl"> .</div><div id="acfifjfajpekbmhmjppnmmjgmhjkildl" class="acfifjfajpekbmhmjppnmmjgmhjkildl"> </div><div id="acfifjfajpekbmhmjppnmmjgmhjkildl" class="acfifjfajpekbmhmjppnmmjgmhjkildl"> </div> Rafael Guedes Milheira, Gustavo Peretti Wagner, Fábio Vergara Cerqueira Copyright (c) 2022 Rafael Guedes Milheira, gustavo Peretti Wagner, Fábio Vergara Cerqueira http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/lepaarq/article/view/23974 seg, 12 dez 2022 11:22:07 +0000 El sitio arqueológico guaraní Panambí 3, provincia de Misiones, Argentina https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/lepaarq/article/view/21662 <p>El sitio arqueológico Panambí 3 se localiza en el sudeste de la provincia de Misiones (Argentina), sobre la margen derecha del río Uruguay. Fue excavado por Carlota Sempé en el año 1982. Su contexto representa un área residencial guaraní, ocupada entre 725 y 816 años calibrados antes del presente. En este trabajo se profundizan algunas de las propiedades de la colección obtenida, entre ellas, la tipología de las vasijas cerámicas, su estilo decorativo, y la composición de los pigmentos utilizados en la decoración. Para los artefactos líticos y óseos, se analizaron los grupos tipológicos presentes, las técnicas de confección y las rocas y soportes óseos seleccionados, incluyendo para estos últimos un análisis de microdesgaste. También se describen los artefactos ornamentales y la composición de la colección arqueofaunística. Las propiedades del contexto de Panambí 3 muestran notables similitudes con otros registros guaraníes de la región, demostrando un significativo conservadurismo en el estilo tecnológico de la cerámica, de los artefactos líticos y ornamentales. El conjunto arqueofaunístico también muestra similitudes con otras colecciones de fauna recuperadas en sitios guaraníes ubicados en el Bosque Atlántico, especialmente el énfasis en la captura de mamíferos medianos a grandes y la alta diversidad taxonómica. Los resultados obtenidos aumentan el conocimiento de los contextos guaraníes en el área, permitiendo su comparación con otros registros del Alto Río Uruguay en particular, y con otros conjuntos de la cuenca del Plata en general.</p><p> </p><p>Abstract:</p><p>The archaeological site Panambí 3 is located in the southeast of the province of Misiones (Argentina), on the right bank of the Uruguay River. Its context represents a Guaraní residential area, occupied between 725 and 816 calibrated years BP. It was excavated by Carlota Sempé in 1982. This study delves into some of the properties of the collection obtained, including the typology of pottery, their decorative style, and the composition of the pigments used in decoration. For lithic and bone artifacts, typological groups, manufacture techniques, and selected rocks and bones were recognized, including a microanalysis analysis for the latter. The ornamental artifacts and the composition of the archaeological collection are also described. The properties of the Panambí 3 context show remarkable similarities with other Guarani records in the region, demonstrating significant conservatism in the technological style of pottery, lithic, and ornamental artifacts. Bone artifacts are scarce and show little investment in time and energy in their manufacture, as observed in other collections from Guaraní sites. The archaeofaunal collection also shows similarities with others recovered in Guaraní sites located in the Atlantic Forest, especially the emphasis on the capture of medium to large mammals and high taxonomic diversity. The results obtained increase our knowledge of the Guaraní contexts of the area, allowing their comparison with other assemblages of the Upper Uruguay River in particular, and with others in the La Plata basin in general.</p><div id="acfifjfajpekbmhmjppnmmjgmhjkildl" class="acfifjfajpekbmhmjppnmmjgmhjkildl"> </div> Daniel Loponte, Carlota Sempé, Sheila Alí, Romina Silvestre, Mirian Carbonera, Aline Bertoncello, Maricel Pérez, Natacha Buc Copyright (c) 2022 Daniel Loponte, Carlota Sempé, Sheila Alí, Romina Silvestre, Mirian Carbonera, Aline Bertoncello, Maricel Pérez, Natacha Buc http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/lepaarq/article/view/21662 seg, 12 dez 2022 11:22:07 +0000 Prevendo com os dados: Um panorama sobre a análise espacial, dados digitais, e a modelagem preditiva em Arqueologia. https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/lepaarq/article/view/20887 <p class="Corpotexto">As análises espaciais, tem um destaque nos trabalhos arqueológicos, já que são fundamentais na compreensão dos contextos e na delimitação de áreas de estudos. Em face disso, este artigo parte de uma discussão sobre a história e os principais conceitos que envolvem os estudos espaciais em Arqueologia, de modo a introduzir o debate no restante do texto. Em complemento a este primeiro tópico, uma abordagem em torno da Arqueologia Digital, é trazida, no intuito de discutir a integração dos aspectos computacionais na Teoria Arqueológica. Em sequência, é feita uma conceituação a respeito dos Modelos Preditivos em Arqueologia (MPA) e o panorama de aplicações dessas técnicas no país e no mundo. Por fim, a discussão se volta para a democratização dos dados, os quais tem um papel importante no desenvolvimento dos estudos espaciais em geral, pois permitem a troca de conhecimento entre diversos pesquisadores e o acesso a dados outrora restritos. De modo geral, o artigo visa trazer novos fatos, e aplicações no ramo das análises espaciais em Arqueologia, como forma de incentivar o desenvolvimento dessas abordagens.</p><p class="Corpotexto"> </p><p class="Corpotexto">Abstract:</p><p>Spatial analysis is highlighted in archaeological research, as it is fundamental in understanding the contexts and defining areas of study in Archaeology. The accelerated advance in the development of information technologies made spatial studies a key element in the construction of archaeological thinking and brought with it the possibility of extracting a greater amount of information, either directly in field activities or in laboratory analyses. This gradual growth of spatial analysis brings with it a debate regarding the use of digital media in Archaeology, which need to be discussed seriously, after all, it is not Science’s intention to create “button-pushers”. For this, Digital Archaeology emerges to develop the theoretical-methodological bases of Archeology to deal with computational applications. This branch of the archeological sciences is also important for the discussion around digital data and the risks and benefits that these enable, so we will discuss here how to manage them. In addition, the importance of having open and unrestricted information will also be raised, enabling a greater exchange of knowledge among researchers, and boosting the advancement of Archaeology, especially in the digital context. With all the technological progress, which culminated in the current scenario of spatial analysis in Archaeology, platforms such as GIS have gained a major importance. The use of these tools, combined with heritage legislation used to safeguard archaeological remains in infrastructure projects, led to the development of predictive methods based on the search for patterns in the data, whose aim is to find archaeological sites. The so-called archaeological predictive models (APM) have been used all over the world and here we will make an overview of researches on this subject, seeking to enumerate its limitations, talk about possible implementations, as is the case of Artificial Intelligence (AI), which has the aim of developing models that offer more reliable answers to the archaeologists.</p><div id="acfifjfajpekbmhmjppnmmjgmhjkildl" class="acfifjfajpekbmhmjppnmmjgmhjkildl"> </div> Lucas Bonald, Demétrio Mützenberg, Eduardo Krempser Copyright (c) 2022 Lucas Bonald, Demétrio Mützenberg, Eduardo Krempser http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/lepaarq/article/view/20887 seg, 12 dez 2022 11:22:08 +0000 AS LÊCANAS DE FIGURAS NEGRAS DO SANTUÁRIO DE ÁRTEMIS: DECORAÇÃO, ESPECIFICIDADES LOCAIS E RELAÇÃO COM O CULTO FEMININO EM TASOS ARCAICA https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/lepaarq/article/view/21564 <p>O objetivo deste artigo é trazer à luz parte da análise metodológica contextual das lêcanas de Figuras Negras (de período arcaico) encontradas no Artemísion de Tasos, uma ilha localizada no Norte do Egeu. O santuário de Ártemis é um marcador religioso importante para a compreensão da expansão urbanística da cidade, assim como a dinâmica de culto feminino local. O levantamento dos dados se deu a partir da publicação do catálogo descritivo das lêcanas de figuras negras de Tasos de A. Coulié em La céramique thasiennes à figures noires de 2002 no ÉtTh XIX, da análise de amostra de material in loco e da coleta de dados contextuais a partir do Bulletin Correspondance Hellenique, em que buscamos nos aprofundar nas análises dos contextos arqueológicos. Este estudo é parte das pesquisas na tese de doutorado, em que analisamos uma amostra de 54 vasos no Museu de Tasos, total de 126 fragmentos de lêcanas encontradas no santuário de Ártemis. Neste artigo, apresentaremos a análise de 2 fragmentos de lêcana a partir do recorte de elementos decorativos de figuras animais tipicamente da Grécia do Leste de período arcaico e de animais com aspecto monstruoso, signos aparentemente comuns no contexto em questão. O aporte teórico-metodológico permitiu-nos observar aspectos importantes das particularidades do culto feminino em Tasos, a partir da reinserção das lêcanas no universo contextual e do desvelamento de aspectos que caracterizam a frequentação feminina e religiosa a partir dos contextos setorizados do Artemísion.</p><p> </p><p>Abstract:</p><p>The aim of this article is to bring to light part of the contextual methodological analysis of the Black Figures lekane (Archaic Period) found in the Artemísion of Thassos, an island located in the North of the Aegean. The sanctuary of Artemis is an important religious marker for understanding the urban expansion of the city, as well as the dynamics of local female worship. The data collection took place from the publication of the descriptive catalog of the black figures lekane of Thassos by A. Coulié in La céramique thasiennes à figures noires of 2002 in ÉtTh XIX, the analysis of a sample of material in loco and the data collection contexts from the Bulletin Correspondance Hellenique, in which we seek to delve deeper into the analysis of archaeological contexts. This study is part of the research in the doctoral thesis, in which we analyzed a sample of 54 vases in the Museum of Thasos, a total of 126 fragments of lekane found in the sanctuary of Artemis. In this article, we will present the analysis of 2 fragments of lekane from the cutting of decorative elements of animal figures typically from Eastern Greece in the archaic period and animals with a monstrous aspect, apparently common signs in the context in question. The theoretical-methodological contribution allowed us to observe important aspects of the particularities of the female cult in Thasos, from the re-insertion of the lekane in the contextual universe and the unveiling of aspects that characterize female and religious attendance from the sectored contexts of Artemísion.</p><div id="acfifjfajpekbmhmjppnmmjgmhjkildl" class="acfifjfajpekbmhmjppnmmjgmhjkildl"> </div> Juliana Figueira da Hora Copyright (c) 2022 Juliana Figueira da Hora http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/lepaarq/article/view/21564 seg, 12 dez 2022 11:22:08 +0000 ANÁLISE COMPARATIVA DAS LOUÇAS ENCONTRADAS EM ÁREAS DE OCORRÊNCIA ARQUEOLÓGICA NA REGIÃO METROPOLITANA DE CURITIBA, PARANÁ https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/lepaarq/article/view/21388 <p>O presente artigo tem por objetivo apresentar um estudo comparativo das louças encontradas em áreas de ocorrência arqueológica na região metropolitana de Curitiba. As ocorrências foram identificadas durante trabalhos de Acompanhamento Arqueológico na área de instalação de dois condomínios residenciais, o Condomínio Madison na cidade de Campo Largo e o Condomínio Benvenue no município de Almirante Tamandaré. Esse trabalho busca demonstrar o potencial informativo dos artefatos coletados durante os trabalhos de arqueologia preventiva, bem como visa contribuir com os estudos acerca da louça de fabricação nacional tendo em vista que essa região foi uma das pioneiras na produção industrial desses objetos.</p><p> </p><p>Abstract:</p><p>This article aims to present a comparative study about refined earthenware found in archaeological occurrence areas in the metropolitan area of Curitiba. The fragments were identified during Archaeological Monitoring studies in the construction area of two residential condominiums: Condomínio Madison, in the city of Campo Largo, and Condomínio Benvenue, in the city of Almirante Tamandaré. The purpose of this research is to show the informative potential of the artifacts collected during the preventive archaeology services, as well as contributing to studies related to brazilian earthenware production, considering this region was one of the pioneers in the industrial production of these objects.</p><div id="acfifjfajpekbmhmjppnmmjgmhjkildl" class="acfifjfajpekbmhmjppnmmjgmhjkildl"> </div> Jardel Stenio de Araújo Barbosa, Marcos Vinicius Oliveira dos Santos, Paula Rocha Marino de Araújo, Jaisson Teixeira Lino Copyright (c) 2022 Jardel Stenio de Araújo Barbosa, Marcos Vinicius Oliveira dos Santos, Paula Rocha Marino de Araújo, Jaisson Teixeira Lino http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/lepaarq/article/view/21388 seg, 12 dez 2022 11:22:08 +0000 A arqueologia do lixo no “Quarto de Despejo”: Materialidade e crítica Social apreendidas através do lixo catado por Carolina Maria de Jesus. https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/lepaarq/article/view/21804 <p>O objetivo deste artigo é analisar o livro “Quarto de despejo – diário de uma favelada” de Carolina Maria de Jesus como uma experiência arqueológica profunda. Para tal contam-se os resíduos recicláveis, restos alimentares e outros objetos. A partir da materialidade apreendida no diário de Carolina chega-se na profunda crítica social que ela faz da injusta sociedade brasileira. Sobreviver em meio à muita desigualdade, racismo e violência pode indicar uma boa pesquisa de arqueologia do lixo, mas também faz-se conhecer o “Quarto de Despejo” como um lugar social, de identidades e sobrevivência. Carolina sabe falar.</p><p> </p><p>Abstract:</p><p>The purpose of this paper is to analyze the book “Quarto de despejo - diário de uma favelada” by Carolina Maria de Jesus as a deep archeological experiment. To this end we enumerate the recyclable wastes, food scraps and other objects. From the materiality of the Diary we arrive at Carolina’s deep critique of the unjust Brazilian society. Surviving amidst so much inequality, racism, and violence give us clues for a good research of the archeology of garbage, but it also makes us aware of “Quarto de Despejo” as a social place, that builds identities and survival. Carolina’s diary points to a path where we must “unlearn” many things about the Other. Carolina can and does speak.</p><div id="acfifjfajpekbmhmjppnmmjgmhjkildl" class="acfifjfajpekbmhmjppnmmjgmhjkildl"> </div> Vanúzia Gonçalves Amaral Copyright (c) 2022 Vanúzia Gonçalves Amaral http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/lepaarq/article/view/21804 seg, 12 dez 2022 11:22:09 +0000 Um passado (quase) esquecido: o sítio Baquirivu-Mirim e o primeiro Ciclo do Ouro brasileiro https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/lepaarq/article/view/22105 <p>A mineração do ouro foi uma das mais importantes atividades econômicas durante o período colonial brasileiro. Para além das áreas minerárias tradicionais da América Portuguesa, como Minas Gerais e Goiás, outras regiões menos conhecidas também passaram por ciclos de exploração aurífera, como a atual Região Metropolitana de São Paulo. Visando contribuir com uma discussão já em curso no âmbito da História e Arqueologia, ao longo deste artigo apresentaremos informações referentes a um sítio de mineração colonial caracterizado por engenharia de solo e estruturas de manejo hídrico, identificado em Guarulhos durante uma pesquisa arqueológica preventiva. Provavelmente explorado durante os séculos XVII e XVIII, o sítio Baquirivu-Mirim contribui para uma história da mineração do ouro em São Paulo, atividade de grande importância para assentamentos coloniais na região.</p><p> </p><p>Abstract:</p><p>Mining was one of the most important economic activities during the Brazilian colonial period. Beyond the traditional mining areas of Portuguese America, like Minas Gerais and Goiás, other less known regions were also subjected to cycles of gold exploration, like present Metropolitan São Paulo Region. Aiming to contribute to an already initiated discussion in History and Archaeology, over this article we will present information concerning a colonial mining site characterized by soil engineering and hydric management structures identified during CRM activities at Guarulhos city urban area. Probably explored during the XVIIth and XVIIIth centuries, the Baquirivu-Mirim site contributes to a history of gold mining in São Paulo, activity of utmost importance to the colonial settlements in the region.</p><div id="acfifjfajpekbmhmjppnmmjgmhjkildl" class="acfifjfajpekbmhmjppnmmjgmhjkildl"> </div> Pedro Henrique Damin, Tiago Attorre, Rafael Brandi, Milena Acha Copyright (c) 2022 Pedro Henrique Damin, Tiago Attorre, Rafael Brandi, Milena Acha http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/lepaarq/article/view/22105 seg, 12 dez 2022 11:22:09 +0000 DATAÇÃO DE ARGAMASSA E TIJOLO DA PORTADA PRINCIPAL DO FORTE ORANGE, ITAMARACÁ, PERNAMBUCO https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/lepaarq/article/view/22111 <p>Este trabalho teve por objetivo datar argamassa e tijolos do período colonial pernambucano pela técnica de Luminescência Opticamente Estimulada (LOE), utilizando o protocolo SAR. Como objeto de estudo foram usados tijolos amarelos e vermelhos, assim como argamassa proveniente de vestígios construtivos da Portada Principal do Forte Orange, Itamaracá. Os resultados mostraram que a argamassa e o tijolo amarelo apresentam intervalos cronológicos similares, ao redor de 1606±37 d.C. e 1609±118 d.C, respectivamente, de forma condizente à data de construção da portada em estudo. Entretanto a cronologia obtida para o tijolo vermelho, não foi compatível com a presente construção, se referindo a um intervalo de 1407±19 d.C que indica a possibilidade de este ter sido fruto de um reaproveitamento construtivo de sua região de proveniência, considerada, a partir dos dados expostos, como possivelmente a cidade de Leiden na Holanda. Estes resultados, de forma geral, mostram a possibilidade de uso da técnica de LOE, pelo protocolo SAR, no propósito de inserir cronologicamente as argamassas coloniais, entre elas, as de Pernambuco.</p> Henry Sócrates Lavalle Sullasi, Clara Diana Figueirôa Santos, Rene Rojas Rocca, Viviane Khoury Asfora, Marcos Albuquerque Copyright (c) 2022 Henry Sócrates Lavalle Sullasi, Clara Diana Figueirôa Santos, Rene Rojas Rocca, Viviane Khoury Asfora, Marcos Albuquerque http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/lepaarq/article/view/22111 seg, 12 dez 2022 11:22:09 +0000 TERRITORIALIDADE NEGRA NO ESPAÇO TRANSNACIONAL ENTRE BRASIL E GUIANA FRANCESA: O CASO DA COMUNIDADE QUILOMBOLA KULUMBU DO PATUAZINHO (1990 A 2021) https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/lepaarq/article/view/22339 <p>As fronteiras entre o Brasil e a Guiana Francesa, especificamente no município de Oiapoque, no estado do Amapá, constituem-se em espaços de diversidade sociocultural. No entanto, ainda são escassos os estudos sobre formações de comunidades negras ou quilombolas. Neste artigo, procuramos compreender o processo de formação da comunidade quilombola Kulumbu do Patuazinho e suas relações com o território ocupado. A pesquisa de campo foi pautada no uso de metodologias como história oral, observações etnográficas e caminhamentos pela comunidade. Nesse caso, os resultados da pesquisa permitiram compreender que a migração de um núcleo familiar negro vindo do estado do Maranhão na década de 1990 não pode ser explicada somente pela busca de melhores condições de vida, mas deve estar pautada nas relações com os guias espirituais de matriz africanaque impulsionaram a chegada a esse lugar, e as misturas com outros grupos que vivem na região e suas cosmologias.</p> Jelly Juliane Souza de Lima, Avelino Gambim Júnior, Kathelin Thayssa Mendonça Carneiro, Edineth Alves da Silva, Claudemir dos Santos Batista Copyright (c) 2022 Jelly Juliane Souza de Lima, Avelino Gambim Júnior, Kathelin Thayssa Mendonça Carneiro, Edineth Alves da Silva, Claudemir dos Santos Batista http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/lepaarq/article/view/22339 seg, 12 dez 2022 11:22:10 +0000 O APARECIMENTO DA IMAGEM SENSORIAL DE SÃO JOÃO BATISTA: UMA FESTA MÁGICO-RELIGIOSA VISTA DE SEUS ATORES https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/lepaarq/article/view/21692 <p>O objetivo desta pesquisa é descrever O APARÊNCIA DA IMAGEM SENSORIAL DE SÃO JOÃO BATISTA: UMA FESTA MÁGICO-RELIGIOSA VISTA DE SEUS ATORES. Na festa de San Juan, ocorre uma representação carregada de emoção, em conjunto com a dança e a música, que constitui uma forma de expressão tradicional que integra parte da cultura popular com a religião católica. Essas celebrações acontecem no mês de junho em várias partes do mundo. Em Pueblo Arriba, na paróquia Naiguatá do estado de La Guaira, na Venezuela, é homenageada a imagem de San Juan Niño. Ali fica a sede onde seus fiéis - fiéis que a consideram um patrimônio vivo - preparam as cerimônias. Como metodologia, trata-se de uma pesquisa mista (descritiva e de campo) orientada sob a abordagem qualitativa. As entrevistas são realizadas na freguesia mencionada, a que pertencem os informantes-chave que fornecerão os dados significativos. Como técnica de coleta de informações, utiliza-se a entrevista em profundidade e a observação do participante. Também a ritualidade e o simbolismo descritos por Victor Turner que ajudarão na compreensão final deste ensaio.</p><p> </p><p>Abstract:</p><p>The purpose of this research is to describe THE APPEARANCE OF THE SENSORY IMAGE OF SAN JUAN BAUTISTA: A MAGICAL-RELIGIOUS FESTIVAL SEEN FROM ITS ACTORS. In the festival of San Juan, a performance charged with emotion takes place, together with dance and music, which constitutes a form of traditional expression that integrates part of popular culture with the Catholic religion. These celebrations take place in June in various parts of the world. In Pueblo Arriba, in the Naiguatá parish of La Guaira state in Venezuela, homage is paid to the image of San Juan Niño. The main house is located there where its followers —faithful who consider it a living heritage— prepare the ceremonies. As a methodology, it is a mixed research (descriptive and field) oriented under the qualitative approach. Interviews are carried out in the aforementioned parish to which the key informants who will provide the significant data belong. As a technique for collecting information, in-depth interviews and participant observation are used. Also the rituality and symbolism described by Víctor Turner that will help the final understanding of this essay. </p><div> </div><p> </p><p> </p><div id="acfifjfajpekbmhmjppnmmjgmhjkildl" class="acfifjfajpekbmhmjppnmmjgmhjkildl"> </div>ACOSTA SAIGNES, M. 1967. Vida de los esclavos negros en Venezuela. [1ª. Publicación, 1967]. Vadell Hnos. Editores. Valencia, VenezuelaACUÑA DELGADO, Á. (2001) El cuerpo en la interpretación de las culturas, pp. 31-52 Boletín Antropológico. Boletín Antropológico Año 20, Vol 1, Nº 51, Enero-Abril 2001, ISSN: 1325-2610. Universidad de Los Andes. Mérida. ACUÑA DELGADO Á. y ALTEZ Y. (2013)Los tambores de San Juan en la Sabana, historia, cuerpo y lenguaje. Revista venezolana de Economía y Ciencias Sociales. vol.19, no 1 (enero-abril), pp. 63-80ASCENCIO, Michaelle (2001): Entre Santa Bárbara y Changó (La herencia de la plantación), Fondo Editorial Tropykos, Caracas. Igualmente debe consultar textos clásicos como: Liscano, Juan (1973) La fiesta de San Juan El Bautista, Monte Ávila Editores,BARRETO GUÉDEZ E., (2014) Turismo y fiestas populares de Naiguatá, Estado Vargas-Venezuela. Kalpana No. 12 (pag.22-pag.31) ISNN: 1390-5775BRICEÑO PEROZO, M. (1975) Informe sobre la fundación de Naiguatá. En: Boletín de la Academia Nacional de Historia. Nº 229, tomo LVIII, enero — marzo, p 181—183. Caracas, Venezuela.Código de ética para la vida (2010). Ministerio del Poder Popular para la Ciencia, Tecnología e Industrias Intermedias. Caracas.GARCÍA, S. (2007). Diablos danzantes de Naiguatá. Caracas: Miguel Ángel García e Hijo.MÁRQUEZ, E. (2008). Reflexiones sobre cómo construir el proyecto de tesis doctoral desde la perspectiva cualitativa. Caracas: Fondo Editorial de la Universidad pedagógica Libertador.MELGAR BAO, R. (2001) EL UNIVERSO SIMBÓLICO DEL RITUAL EN EL PENSAMIENTO DE VÍCTOR TURNER. Revista Estudios Antropología. INVESTIGACIONES SOCIALES Año V número7 2001.Memorias de Vargas (2005). Caracas: Fundación de Estudios Financieros.PADÍN, CLEMENTE (2004) Poemas para (h)ojear. Mérida, Venezuela: Ediciones Mucuglilfo, Dirección Sectorial de Literatura CONAC, pp. 33POLLAK-ELTZ, A. (1991). La negritud en Venezuela. Madrid: Akal.SANDÍN, E. M. P. (2003) Investigación cualitativa en educación. Fundamentos y tradiciones. México: McGraw-Hill.UGAS F., G. (2005) Epistemología de la educación pedagógica. Táchira, Venezuela: Lito-Formas. TAYLOR, D. (2014) Actos de Transferencia. Archivo y Repertorio. La memoria Cultural performática en las Américas. Extraído el 15 de enero de 2017. deTURNER, VÍCTOR (1957) Schism and Continuity in an Afriean Society, Manchester University Press (Edición simultánea en New York a cargo de The Humanities Press, Inc.). TURNER, Víctor (1957) Ndembu Divination: It’ s Symbolism and Tercniques, Manchester, Manchester University Press. TURNER, Víctor (1967) The Forest 01 Symbo/s, Ithaca, Cornell University Press. TURNER, Víctor (1968) The Drums of Affliction, Oxford, Clarendon Press. TURNER, Víctor (1974) Dramas, Fields, and Metaphors. Symbolic Action in Human Soeiety, Ithaca and London, Cornell University Press. TURNER, Víctor (1981) Celebration, Washington DC: Smithsonian Institute Press. TURNER, Víctor (1986) The Antropology 01 Performance, I\ew York: PAJ Publications.TURNER, Víctor (1992) Blazing The Traif, Tucson &amp; London: University of Arizona Press.Entrevista cualitativas realizadas a profundidad a Eladia Casares, Yelitza Romero y Kelvis Romero. (2017) en Naiguatá Estado La Guaira.<div> </div> Humberto Jose Mayora Copyright (c) 2022 Humberto Jose Mayora http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/lepaarq/article/view/21692 seg, 12 dez 2022 11:22:10 +0000 A MARCA DO CAMINHAR DOS AVÓS NA RETOMADA MBYA GUARANI YJÊRE: DISPUTANDO TERRITÓRIO, HISTÓRIA E PATRIMÔNIO NA PONTA DO ARADO, PORTO ALEGRE, RS https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/lepaarq/article/view/21714 <p class="western" align="justify"><span style="color: #000000;"><span style="font-family: Calibri, serif;"><span style="font-size: small;"><span lang="pt-BR">Ao olhar etnograficamente para as pesquisas arqueológicas efetuadas no âmbito do licenciamento ambiental, nota-se como a definição de patrimônio cultural material está em um campo de disputa entre estado, ciências e populações tradicionais. Esse artigo pretende </span></span></span></span><span style="color: #000000;"><span style="font-family: Calibri, serif;"><span style="font-size: small;"><span lang="pt-BR">expor</span></span></span></span><span style="color: #000000;"><span style="font-family: Calibri, serif;"><span style="font-size: small;"><span lang="pt-BR"> os termos dessa disputa através da análise de documentos legais e burocráticos, de relatórios </span></span></span></span><span style="color: #000000;"><span style="font-family: Calibri, serif;"><span style="font-size: small;"><span lang="pt-BR">técnicos de arqueologia para o licenciamento ambiental </span></span></span></span><span style="color: #000000;"><span style="font-family: Calibri, serif;"><span style="font-size: small;"><span lang="pt-BR">e de um estudo de caso: a retomada Mbya Guarani na Ponta do Arado (Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil). Esse panorama mostra como a ciência arqueológica pode ser constrangida por documentos burocráticos e legais, e como demandas políticas e territoriais de grupos indígenas atuam contra definições e práticas instituídas pelo estado, demonstrando suas incongruências e violências.</span></span></span></span></p><p class="western" align="justify"><span style="color: #000000;"><span style="font-family: Calibri, serif;"><span style="font-size: small;"><span lang="pt-BR"><br /></span></span></span></span></p><p class="western" align="justify"><span style="color: #000000;"><span style="font-family: Calibri, serif;"><span style="font-size: small;"><span lang="pt-BR">Abstract:</span></span></span></span></p><p class="western" align="justify"> </p><p>When looking ethnographically at the archaeological research carried out within the scope of environmental licensing, it can be seen how the definition of material cultural heritage is in a field of dispute between the state, sciences and traditional populations. This article aims to expose the terms of this dispute through the analysis of legal and bureaucratic documents, technical reports of archeology for environmental licensing and a case study: the reclaim of a Mbya Guarani territory in Ponta do Arado (Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brazil). This panorama shows how archaeological science can be constrained by bureaucratic and legal documents, and how political and territorial demands by indigenous groups act against definitions and practices instituted by the state, demonstrating their inconsistencies and violence.</p><p class="western" align="justify"><span style="color: #000000;"><span style="font-family: Calibri, serif;"><span style="font-size: small;"><span lang="pt-BR"><br /></span></span></span></span></p><p class="western" align="justify"><span style="color: #000000;"><span style="font-family: Calibri, serif;"><span style="font-size: small;"><span lang="pt-BR"><br /></span></span></span></span></p><div id="acfifjfajpekbmhmjppnmmjgmhjkildl" class="acfifjfajpekbmhmjppnmmjgmhjkildl"> </div> Marcus A. S. Wittmann Copyright (c) 2022 Marcus A. S. Wittmann http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/lepaarq/article/view/21714 seg, 12 dez 2022 11:22:11 +0000 A ESTATUETA PÉ NA BOCA E A CONSTRUÇÃO DE DISCURSOS A PARTIR DA CULTURA MATERIAL https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/lepaarq/article/view/23710 <p>A estatueta ‘pé na boca’ é uma das mais icônicas peças da cerâmica Santarém, datada entre os séculos X e XVI. Este artigo se debruça sobre diversas análises que incluíram este objeto desde sua coleta em uma feição arqueológica no centro de Santarém em meados do século XX. A partir da revisão de 9 estudos de coleção, 7 reportagens online, 3 programas de TV e 9 contas em mídias sociais, apresento uma perspectiva acerca dos diferentes discursos, em particular os arqueológicos, partindo da cultura material de sociedades pré-coloniais amazônicas.</p> Daiana Travassos Alves Copyright (c) 2022 Daiana Travassos Alves http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/lepaarq/article/view/23710 seg, 12 dez 2022 11:22:11 +0000 FABIANA RAQUEL LEITE. A LÍNGUA GERAL PAULISTA. “VOCABULÁRIO ELEMENTAR DA LÍNGUA GERAL BRASÍLICA”. SAARBRÜCKEN: NOVAS EDIÇÕES ACADÊMICAS, 2015. 222P. ISBN 978-613-0-16849-0 https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/lepaarq/article/view/23837 <span lang="PT-BR">O conhecimento linguístico e histórico da Língua Geral Paulista está em construção. O tema despertou interesse na década de 1950 e a definição mais citada é a de Aryon D. Rodrigues, de 1996, considerando que o termo “língua geral” foi usado no Brasil pelos portugueses desde o século XVII para designar as “línguas f</span><span lang="PT">aladas por toda a população”, como resultado das relações entre indígenas falantes das línguas da família Tupi-Guarani e europeus. Ele considerou que às línguas gerais “foi-se agregando um contingente de origem africana e contingentes de vários outros povos”</span><span lang="PT-BR">.</span> Francisco Silva Noelli, Marianne Sallum Copyright (c) 2022 Francisco Silva Noelli, Marianne Sallum http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/lepaarq/article/view/23837 seg, 12 dez 2022 11:22:12 +0000 Resenha do livro Entre “Bricolagens” e Narrativas: possibilidades para um “fazer” historiográfico https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/lepaarq/article/view/21470 <p>Esta resenha traz uma leitura do livro Entre "Bricolagens" e Narrativas: possibilidades de um fazer historiográfico, organizado pela Historiadora e Arqueóloga Ana Lúcia do Nascimento Oliveira. Dividido em três eixos temáticos: Patrimônio Cultural, Educação Patrimonial e Ensino de História; Patrimônio cultural, Cultura popular e Memória; e Patrimônio Cultural e História Colonial, traz na apresentação da obra a intenção da proposta inspirada no termo “bricolage”, que traduzido do francês indica, trabalho manual e/ou artesanal e que também é forma de fazer com materiais diferentes – o que dá o tom da diversidade, imaginação e criatividade – propostas nas narrativas presentes.</p><p> </p><p>Abstract:</p><p>This review brings a reading of the book Between "Bricolagens" and Narrativas: possibilities of a historiographical doing, organized by Historian and Archaeologist Ana Lúcia do Nascimento Oliveira. Divided into three thematic axes: Cultural Heritage, Heritage Education and History Teaching; Cultural Heritage, Popular Culture and Memory; and Cultural Heritage and Colonial History, brings in the presentation of the work the intention of the proposal inspired by the term “bricolage”, which translated from French means manual and/or artisanal work and which is also a way of making with different materials – which gives the tone of diversity, imagination and creativity – proposals in the present narratives.</p><p> </p><p class="western" align="justify"> </p><div id="acfifjfajpekbmhmjppnmmjgmhjkildl" class="acfifjfajpekbmhmjppnmmjgmhjkildl"> </div> Eliane Araujo Silva Copyright (c) 2022 Eliane Araujo Silva http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/lepaarq/article/view/21470 seg, 12 dez 2022 11:22:12 +0000