ARTE CONTEMPORÂNEA, PINTURA, FOTOGRAFIA, PERFORMANCE, ESCULTURA, VÍDEO, DANÇA, GÊNERO; CONTEMPORARY ART, PINTURA, PHOTOGRAPHY, SCULPTURE, VIDEO, DANCE, GENDER ISSUES

Notícias

Paralelo 31, Revista Digital do Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais da Universidade Federal de Pelotas, apresenta-se como uma publicação de pesquisa científica na área de Artes Visuais com concentração nas  artes contemporâneas e no ensino da arte, com periodicidade semestral. Propõe um foco ampliado de abordagem no campo das Artes, buscando favorecer o debate cultural acerca da produção artística no contexto contemporâneo e em consonância com a diversidade atual desta produção e a pesquisa científica.

                                                                                                                                                                                                        ENGLISH: 

Paralelo 31, digital journal  of the Postgraduate Program in Visual Arts, Federal University of Pelotas,  Pelotas, RS, Brazil, presents itself as a free access publication for scientific research in the field of Visual Arts focusing on the contemporary arts and art education, with a  semiannual periodicity. It proposes an ample focus on approaches in the field of the Arts, seeking to favor the cultural debate about artistic production in the contemporary context and in consonance with the current diversity of this production and scientific research.

 

Edição 13 Convocatório de Artigos CALL FOR PAPERS

 
  •    CONVOCATÓRIO PARA ARTIGOS   CALLS FOR PAPERS ARTE E TECNOLOGIA ART AND TECNOLOGY 

 Dossiê: 

Pós-digital, perspectivas micropolíticas nas relações entre Arte e Tecnologia

Sem titulo, Diogo Mickken, 1080x1290 pixels, 2018. 

 

CONVOCATORIO PARA ARTIGOS 
Dossiê:
 Pós-digital, perspectivas micropolíticas nas relações entre Arte e Tecnological

Atualmente o termo pós-digital está associado, tanto à naturalização das tecnologias digitais em nosso cotidiano, quanto a um momento de reflexão sobre o modo como estas nos afetam hoje, como indivíduos e na sociedade. Vivemos um momento em que essas tecnologias dominam as comunicações, inclusive no âmbito pessoal, mas também são encontradas em objetos cotidianos, investidos com sistemas inteligentes e conectados, que coletam dados e podem tomar decisões para automatizar e otimizar suas funcionalidades. Partimos, assim, de uma abordagem crítica do termo pós-digital para discutir a produção artística contemporânea, especificamente no âmbito da artemídia. Associamos o termo a um desencantamento com os sistemas digitais de informação e os gadgets, em um período no qual a fascinação com tais sistemas e aparatos perdeu sentido. Ao mesmo tempo, o termo aponta para uma diluição das tecnologias digitais, que estão perpassando a experiência em diferentes esferas da vida humana. Observamos, na arte, a resistência à vigilância e ao controle, aos domínios das grandes corporações de tecnologia e da coleta e das análises de big data, e caminhando em direção a uma arte múltipla, permeada por questões políticas, sociais, culturais e ambientais.
Interessa-nos olhar para o campo da artemídia a partir de experiências estéticas e poéticas que apontam para uma multiplicidade nos modos de apropriação das diversas questões decorrentes do digital: explorações das diferentes materialidades e apropriação crítica de suportes tecnológicos, utilização de dados provenientes de fenômenos do mundo físico, apropriação e remix de dados (sonoros, visuais e numéricos) provenientes das diversas esferas da internet, problematizações acerca do custo humano e do consumo de recursos naturais para o desenvolvimento tecnológico, abordagens coloniais e decoloniais da tecnologia, dentre outras.
O presente dossiê objetiva a constituição de um espaço de discussão crítica acerca das relações entre arte e tecnologia, assim como de suas perspectivas micropolíticas. As contribuições poderão ser apresentadas na forma de artigos, ensaios, ensaios visuais, entrevistas, resenhas de obras, publicações e exposições. O dossiê também é um desdobramento do II Seminário Internacional Convergências, que ocorrerá entre 9 e 11 de outubro de 2019 no Instituto de Artes da Universidade Federal do Rio Grande do Sul e no Instituto Goethe de Porto Alegre (cartaz do evento a seguir). O Seminário contará com uma programação composta por apresentações de trabalhos, palestras e mesas de discussão temática, além uma programação cultural composta por uma exposição e performances audiovisuais. Mais informações em: < http://twixar.me/qFR1 >.
 
[chamada aberta para submissão até 05 de novembro de 2019]

 


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CALL FOR PAPERS 
Dossier:
Post-digital, micropolitical perspectives in the relationship between Art and Technology
 
Currently,  the term post-digital is associated as much with the naturalization of digital technologies in our daily lives, as to reflecting on how they affect us, as individuals and society as a whole. These technologies are now dominating communications, including at a personal level, but are also found in everyday objects, invested with systems both intelligent and interconnected that collect data and can make decisions to automate and optimize their functionalities. Thus, we start out with a critical approach to the term post-digital in order to discuss contemporary artistic production, specifically within the scope of art media. We associate the term with a disenchantment with digital information systems and gadgets, at a time when fascination with such systems and apparatus has lost its meaning. At the same time, the term points to a dilution of digital technologies, which have pervaded the diverse spheres of human life and experience. We observe, in art, the resistance to surveillance and control, the dominance of high-tech corporations, as well as the collection and analysis of Big Data, and a tendency to move towards a multifaceted art, permeated by political, social, cultural and environmental issues.
We are interested in looking at the field of art media and at the aesthetic and poetic experiences that point to a multiplicity of ways in which various issues arise or are appropriated from the digital: explorations of different materialities and critical appropriation of technological supports, the utilization data from phenomena of the physical world, the appropriation and remix of data (audible, visual and numerical) from various spheres of the Internet, issues about the human cost and the consumption of natural resources for technological development, colonial and decolonial approaches to technology, among others.
This dossier aims at constituting a space for critical discussion about the relations between art and technology, as well as their micropolitical perspectives. Contributions may be presented in the form of articles, essays, visual essays, interviews, book reviews, publications and exhibitions. The dossier is also an offshoot of the II International Convergences Seminar, which will take place between October 9th to the 11th of 2019 at the Institute of Arts of the Federal University of Rio Grande do Sul-UFRGS and the Goethe Institute in Porto Alegre, RS, Brazil. The Seminar featured a program consisting of presentations, lectures and thematic discussion panels, as well as a cultural program consisting of an exhibition and audiovisual performances. More information at: <http://twixar.me/qFR1>.
 
[Submission deadline – the 5th of November 2019]

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CONVOCATORIA DE ARTÍCULOS

Dossier:
Post-digital, perspectivas micropolíticas en las relaciones entre Arte y Tecnología


Hoy en día, el término post-digital está asociado, tanto con la naturalización de las tecnologías digitales en nuestra vida cotidiana, como con un momento de reflexión sobre cómo nos afectan hoy, como individuos y en la sociedad. Estas tecnologías dominan las comunicaciones, incluso a nivel personal, pero también se encuentran en objetos cotidianos, invertidos en sistemas inteligentes y conectados que recopilan datos y pueden tomar decisiones para automatizar y optimizar su funcionalidad. Por lo tanto, partimos de un enfoque crítico del término post-digital para discutir la producción artística contemporánea, específicamente dentro del alcance de artemedia. Asociamos el término con un desencanto con los sistemas y dispositivos de información digital, en un momento en que la fascinación por dichos sistemas y dispositivos ha perdido su significado. Al mismo tiempo, el término apunta a una dilución de las tecnologías digitales, que están dominando la experiencia en diferentes ámbitos de la vida humana. Observamos en el arte la resistencia a la vigilancia y el control, el dominio de las grandes corporaciones tecnológicas y la recopilación y análisis de grandes datos, y avanzamos hacia un arte múltiple, impregnado de problemas políticos, sociales, culturales y ambientales.
Estamos interesados en analizar el campo de los médios artísticos y las experiencias estéticas y poéticas que apuntan a una multiplicidad de formas en que surgen o se apropian varios temas de lo digital: exploraciones de diferentes materialidades y apropiación crítica de soportes tecnológicos, la utilización datos de los fenômenos del mundo físico, la apropiación y la remezcla de datos (audibles, visuales y numéricos) de diversas esferas de Internet, cuestiones sobre el costo humano y el consumo de recursos naturales para el desarrollo tecnológico, enfoques coloniales y decoloniales de la tecnología, entre otros.
O presente dossiê objetiva a constituição de um espaço de discussão crítica acerca das relações entre arte e tecnologia, assim como de suas perspectivas micropolíticas. As contribuições poderão ser apresentadas na forma de artigos, ensaios, ensaios visuais, entrevistas, resenhas de obras, publicações e exposições. O dossiê também é um desdobramento do II Seminário Internacional Convergências, que ocorrerá entre 9 e 11 de outubro de 2019 no Instituto de Artes da Universidade Federal do Rio Grande do Sul e no Instituto Goethe de Porto Alegre. O Seminário contará com uma programação composta por apresentações de trabalhos, palestras e mesas de discussão temática, além uma programação cultural composta por uma exposição e performances audiovisuais. Mais informações em: < http://twixar.me/qFR1 >.
 
[convocatoria abierta hasta el 5 de noviembre de 2019]
 
Organização do Dossiê: 
Dr. Felipe Merker Castellani
(BRASIL, UNIVERSIDADE FEDERAL DE PELOTAS – UFPel/BRASIL)
felipemerkercastellani@gmail.com

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Publicado: 2019-09-10 Mais...
 

Como inserir o ORCID dentro de seu cadastro

 

Prezados autores:

Pedimos para os autores que submetem textos, por favor, registram no ORCID, e adicionar seu número dentro do seu cadastro/perfil, que é uma nova exigência do CAPES para revistas qualis.   CASO QUE TENHA DIFICULDADE DE INSERIR O NÚMERO NO CADASTRO,  recebemos esta dica boa da Revista Interfaces Brasil/Canada da UFPel que descobriram como resolver um problema com o sistema SEER/OJS que não está aceitando os ORCID. Para inserir o número ORCID no seu cadastro da Base SEER/OJS, a orientação é para que o autor retire o “S” do “HTTP” conforme o exemplo: HTTP://ORCID.ORG/0000-0002-8968-006X . Além disso, esse número deve ser digitado manualmente, letrinha por letrinha, ao invés de se copiar e colar. Se esse procedimento não for seguido, o sistema não reconhecerá o número ORCID e o cadastro do autor não será completado.

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Publicado: 2019-06-18
 

Edição 12 (2019/01) – CHAMADA DE ARTIGOS CALL FOR PAPERS

 

DOSSIÊ:  PERSPECTIVAS E POÉTICAS DA PRODUÇÃO CONTEMPORÂNEA NAS E DAS ARTES VISUAIS DA E NA AMÉRICA LATINA

Organizadoras:

Paz Lopez – Universidad Diego Portales, Santiago, Santiago, Chile - plopess@gmail.com           

Rosângela Fachel – Universidade Federal de Pelotas, Pelotas - rosangelafachel@gmail.com 

Data limite para a submissão de artigos: 12 de junho de 2019.

Figura: imagem da obra "A logo for América" (1987), de Alfredo Jaar

 

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DOSSIÊ:  PERSPECTIVAS E POÉTICAS DA PRODUÇÃO CONTEMPORÂNEA NAS E DAS ARTES VISUAIS DA E NA AMÉRICA LATINA

Organizadoras:

Paz Lopez – Universidad Diego Portales, Chile - plopess@gmail.com           

Rosângela Fachel – Universidade Federal de Pelotas, Pelotas - rosangelafachel@gmail.com 

Em 2014, o Projeto Guggenheim UBS MAP Global Art Initiative realizou a exposição Under the Same Sun: Art from Latin America Today (https://www.guggenheim.org/exhibition/under-the-same-sun-art-from-latin-america-today), com a curadoria do mexicano Pablo León de la Barra. A exposição foi apresentada como uma investigação a respeito da resposta dos artistas latino-americanos contemporâneos à realidade complexa que compartilham, decorrente de suas historias colonial e moderna, dos governos repressivos, das crises econômicas e da desigualdade social, bem como dos simultâneos períodos de riqueza econômica, desenvolvimento e progresso na região. A exposição apresentaria, então, respostas artísticas contemporâneas ao passado e ao presente, bem como imaginários de futuros possíveis. Reunindo obras de trinta e sete artistas, de dezesseis países, a mostra foi organizada em torno de cinco eixos temáticos: “Conceitualismo e seus Legados”, “Tropicologias”, “Ativismo Político”, “Modernismo e seus Fracassos” e Participação/Emancipação”, que, na visão da curadoria, contemplariam questões definidoras da arte na América Latina de então. Em 2015, a exposição com seu título em tradução ao português – Sob o mesmo sol: arte da América Latina hoje, foi apresentada no Museu de Arte Moderna – MAM, de São Paulo, Brasil; e com seu título em tradução ao espanhol – Bajo el mismo sol: arte de América Latina hoy, no Museu Jumex, Cidade do México, México. 

Essa exposição pode ser lida como herdeira de uma série de projetos curatoriais, vindos dos centros hegemônicos de produção artística, que tentaram redefinir os problemas éticos, políticos e estéticos que determinariam as condições de produção e circulação da arte latino-americana. Pensamos, por exemplo, em Magiciens de la terre (Georges Pompidou, 1989); A Noiva do Sol (Museu Real de Antuérpia, 1991); Artistas latino-americanos do século XX (Museu de Arte Moderna de Nova York, 1993).

O que seria então Arte Latino-americana? A questão não se refere a uma essência, mas a um questionamento das representações que estão em jogo quando se trata de "reescrever a geografia histórica da arte moderna e contemporânea" (BARRIENDOS, 2009) na América Latina, às lutas por sua definição. A própria denominação do continente – América + Latina – combina referencias ao novo e ao velho mundo, aludindo a sua essência híbrida e compósita, além de ser um novo nome para um continente que perdeu seu nome original - América, para os Estados Unidos da America. Mas ao mesmo em que haveria uma tentativa de identificação continental, há também o reconhecimento de uma diversidade geográfica quedivide o continente em quatro sub-regiões: andina, amazônica, platina e centro-americana caribenha, nas quais se desenvolveram culturas e civilizações distintas, no que Ángel Rama (2001) identificou como “comarcas culturais”. Assim, é preciso ter em mente que apesar de os povos latino-americanos possuírem elementos culturais comuns, eles possuem, também, como aponta Hugo Achugar (2004), heterogeneidades, baseadas nos lugares, nas paisagens e nos territórios, que os distanciam. 

Mas, mesmo que a ideia da existência de um fazer artístico que possa ser entendido como latino-americano nos pareça questionável, sobretudo, porque advêm de uma classificação geopolítica, que toma o local de origem e de produção como definidores de possíveis identidades culturais.  Ela nos permite (re)pensar e (re)definir a existência de discursos e poéticas comuns capazes e permear as diversas práticas? artísticas e questionar as representações do latino-americano oriundas de contextos de hegemonia cultural. É, então, fundamental gerar questionamento constante e simultâneo quanto aos recortes e perspectivas que tentam classificar e definir essas produções, uma vez que assim como identificam tendências e vieses, podem também criar outros novos. 

Tendo em mente essas questões propomos esse dossiê como um espaço para a discussão da produção artística latino-americana contemporânea em todas suas vertentes e matizes. Ademais de reflexões teórico-críticas sobre obras, artistas e tendências, desenvolvidas em artigos em ensaios, também nos interessam ensaios visuais produzidos por artista latino-americanos contemporâneos, bem como entrevistas e resenhas de obras, publicações e exposições referente à temática. 

Data limite para a submissão de artigos: 12 de junho de 2019.

Além da proposta do "Dossiê", o Paralelo 31 recebe inscrições originais e inéditas em fluxo contínuo - artigos, resenhas críticas, ensaios, ensaios visuais e entrevistas, sobre artes contemporâneas, educação artística, curadoria, crítica e história de arte contemporânea, de pesquisadores doutores, professores e mestrandos em coautoria com professor-orientador.

 

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DOSSIER PERSPECTIVAS Y POÉTICAS DE LA PRODUCCIÓN CONTEMPORÁNEA EN LAS ARTES VISUALES DE LA/EN AMÉRICA LATINA

Coordinadoras:

Paz Lopez – Universidad Diego Portales, Chile - plopess@gmail.com            

Rosângela Fachel – Universidade Federal de Pelotas, Brasil - rosangelafachel@gmail.com

Fecha limite: 12 de junho  de 2019

 

DOSSIER PERSPECTIVAS Y POÉTICAS DE LA PRODUCCIÓN CONTEMPORÁNEA EN LAS ARTES VISUALES DE LA/EN AMÉRICA LATINA

Coordinadoras:

Paz Lopez – Universidad Diego Portales, Chile - plopess@gmail.com            

Rosângela Fachel – Universidade Federal de Pelotas, Brasil - rosangelafachel@gmail.com

En 2014, el Proyecto Guggenheim UBS MAP Global Art Initiative realizó la exposición Under the Same Sun: Art from Latin America Today (https://www.guggenheim.org/exhibition/under-the-same-sun-art-from-latin-america-today), con la curaduría del mexicano Pablo León de la Barra. La exposición fue presentada como una investigación acerca de la respuesta de los artistas latinoamericanos contemporáneos a la compleja realidad que comparten a raíz de sus historias modernas y coloniales, de los gobiernos represivos, de las crisis económicas y de la desigualdad social, así como de los simultáneos períodos de riqueza económica, desarrollo y progreso en la región. La exposición presentaría entonces respuestas artísticas contemporáneas al pasado y al presente, así como imaginarios de futuros posibles. En el marco de las obras de treinta y siete artistas, de dieciséis países diferentes, la muestra fue organizada en torno a cinco ejes temáticos: "Conceptualismo y sus Legados", "Tropicologías", "Activismo Político", "Modernismo y sus Fracasos" y "Participación / Emancipación" que, en la visión de la curaduría, contemplarían cuestiones definitorias del arte en América Latina de entonces. En el año 2015, la exposición con su título en traducción al portugués – Sob o mesmo sol: a arte da América Latina hoje, fue presentada en el Museo de Arte Moderno – MAM, de São Paulo, Brasil; y con su título en traducción al español – Bajo el mismo sol: arte de América Latina hoy, en el Museo Jumex, Ciudad de México, México. 

Esta exposición puede leerse como heredera de una serie de proyectos curatoriales que, provenientes de los centros hegemónicos de producción artística, intentaron redefinir los problemas éticos, políticos y estéticos que habrían determinado las condiciones de producción y circulación del arte latinoamericano. Pensamos, por ejemplo, en Magiciens de la terre (Georges Pompidou, 1989); La novia del sol (Museo Real de Amberes, 1991); Artistas latinoamericanos del siglo XX (Museo de Arte moderno de Nueva York, 1993). 

¿Qué sería entonces Arte Latinoamericano? La pregunta no refiere a una esencia sino a un cuestionamiento de las representaciones que han estado en juego a la hora de “reescribir la geografía histórica del arte moderno y contemporáneo” (Barriendos 2009) latinoamericano, a las luchas por su definición. La propia denominación del continente – América + Latina – combina referencias al nuevo y al viejo mundo, aludiendo de ese modo a su condición híbrida y compuesta. Al mismo tiempo que habría un intento de identificación continental, existe también el reconocimiento de una diversidad geográfica que divide al continente en cuatro subregiones: andina, amazónica, platina y centroamericana caribeña, en las que se desarrollaron culturas y civilizaciones distintas, y que Ángel Rama (2001) identificó como "comarcas culturales". Por lo tanto, hay que tener en cuenta que, a pesar de que los pueblos latinoamericanos poseen elementos culturales en común, ellos poseen también, como apunta Hugo Achucar (2004), heterogeneidades basadas en los lugares, en los paisajes y en los territorios, que los distancian. 

Por mucho que la idea de la existencia de un hacer artístico que pueda ser entendido como latinoamericano nos parezca cuestionable, sobre todo porque dicha categoría proviene de una clasificación geopolítica que toma el lugar de origen y de producción como definidores de posibles identidades culturales, ello nos permite (re)pensar/ y re(definir) la existencia de discursos y poéticas comunes capaces de permear las diversas manifestaciones artísticas y de cuestionar las representaciones de lo latinoamericano dirigidas desde una hegemonía cultural. Por ello es fundamental generar un cuestionamiento constate y simultáneo en cuanto a los recortes y perspectivas que intentan clasificar y definir esas producciones, una vez que así como identifican tendencias y sesgos, también pueden crear otros nuevos.

Teniendo en mente estas cuestiones, proponemos este dossier como un espacio para la discusión de la producción artística latinoamericana contemporánea en todas sus vertientes y matices. Además de reflexiones teórico-críticas sobre obras, artistas y tendencias, desarrolladas en artículos y en ensayos, también nos interesan ensayos visuales producidos por artistas latinoamericanos contemporáneos, así como entrevistas y reseñas de obras, publicaciones y exposiciones referentes a la temática.

Fecha limite: 12 de junio de 2019

Además de la propuesta del "Dossiê", Paralelo 31 recibe sumisiones originales e inéditas en flujo continuo - artículos, reseñas críticas, ensayos, ensayos visuales y entrevistas, sobre las artes contemporáneas, la enseñanza del arte, la curaduría, la crítica y la historia del arte contemporáneo, de investigadores doctores, profesores y de maestrandos en coautoria con su profesor-orientador. 

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PERSPECTIVES AND POETICS OF CONTEMPORARY  ART PRODUCTION IN AND ABOUT THE VISUAL ARTS  IN AND FROM LATIN AMERICA

 paralelo31.revista@gmail.com

Deadline for submissions: June 12, 2019

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PERSPECTIVES AND POETICS OF CONTEMPORARY  ART PRODUCTION IN AND ABOUT THE VISUAL ARTS  IN AND FROM LATIN AMERICA

Paz Lopez - Diego Portales University, Chile - plopess@gmail.com 

Rosângela Fachel - Federal University of Pelotas, Pelotas - paralelo31.revista@gmail.com

In 2014, the Guggenheim Project UBS MAP Global Art Initiative held the exhibition Under the Same Sun: Art from Latin America Today (https://www.guggenheim.org/exhibition/under-the-same-sun-art-from-latin%20-america-today), with the Mexican curator Pablo León de la Barra. The exhibition was presented as an investigation into the contemporary Latin American artists' response to the complex reality they share from their colonial and modern histories of repressive governments, economic crises and social inequality, as well as simultaneous periods of economic wealth, development and progress in the region. The exhibition would then present contemporary artistic responses to the past and the present, as well as imaginary possible futures. Combining works from thirty-seven artists from sixteen countries, the exhibition was organized around five thematic axes: "Conceptualism and its Legacies", "Tropicologies", "Political Activism", "Modernism and its Failures" and "Participation / Emancipation", which, according to the curators,  would contemplate art-defining issues in Latin America at the time. In 2015, the exhibition with its title translated into Portuguese  - Sob o mesmo sol: arte da América Latina hoje, was presented at the Museum of Modern Art - MAM, São Paulo, Brazil; and with its title translated in Spanish   - Bajo el mismo sol: arte de América Latina hoy, was exhibited at the Jumex Museum, Mexico City, Mexico.

This exhibition can be read as the heir of a series of curatorial projects, based in the hegemonical centers of art production, that had attempted to redefine the ethical, political and aesthetic problems that would determine the conditions of production and circulation of Latin American art. We recall, for example, Magiciens de la terre (Georges Pompidou, 1989); The Bride of the Sun (Royal Museum of Antwerp, 1991); Latin American Artists of the 20th Century (Museum of Modern Art of New York, 1993).

 So what would Latin American Art be? The question does not refer to an essence, but to questioning the representations that are at stake when it comes to "rewriting the historical geography of modern and contemporary art" (BARRIENDOS, 2009) in Latin America, and its struggles to redefine itself. The very denomination (more geopolitical than continental) -  Latin + America - combines references to the new and the old world, alluding to its hybrid and composite aspects, besides being a new way to name the continent that ended up losing its name to the United States, that is, ‘America’. But while there was an attempt made at continental identification, one must also recognize the geographical diversity that divides the continent into four sub-regions: Andean, Amazonian, Platina American and Central American Caribbean, in which different cultures and civilizations have developed, and what Ángel Rama (2001) calls "cultural counties [cultural districts]”. It should be kept in mind that although Latin American peoples possess common cultural features, they also have, as Hugo Achugar (2004) points out, heterogeneities based on places, landscapes and territories, which have distanced them.

But even if the idea of the existence of an artwork that can be understood as Latin American seems to us questionable, above all, because it comes from a geopolitical classification, which takes the place of origin and production as defining cultural identities. This allows us to (re)think and (re)define the existence of common visual poetics and discourses that permeate the various art practices and question the Latin American representations in contexts of cultural hegemony. It is therefore fundamental to generate constant and simultaneous issues about how these cultural frames and perspectives are chosen, for they try to classify and define these productions, as they identify tendencies and angles for perception, they can also create new ones.

With these questions in mind, we propose this dossier as a space for the discussion of contemporary Latin American art production in all its aspects and shades. In addition to theoretical-critical reflection on works, artists and trends, developed in articles in essays, we are also interested in visual essays produced by contemporary Latin American artists, as well as interviews and reviews of works, publications and exhibitions related to the theme.

Deadline for submissions: June 12, 2019

In addition to the "Dossier" proposed, Paralelo 31 accepts original and unpublished papers - articles, critical reviews, essays, visual essays and interviews on the contemporary arts and on art education, curatorship, criticism and contemporary art history. The journal Parallel 31 publishes twice a year and also accepts submissions in continuous flux written by doctoral researchers, professors and master's students in co-authorship with their advising professor.

publlicação original da notícia 5 janeiro 2019. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Publicado: 2019-01-05
 

12th EDITION (2019/01) - CALL FOR PAPERS

 

PERSPECTIVES AND POETICS OF CONTEMPORARY  ART PRODUCTION IN AND ABOUT THE VISUAL ARTS  IN AND FROM LATIN AMERICA

Paz Lopez - Diego Portales University, Chile - plopess@gmail.com

Rosângela Fachel - Federal University of Pelotas, Pelotas - paralelo31.revista@gmail.com

Deadline for submissions: June 12, 2019

Figure: Image of "A Logo for America" (1987), by Alfredo Jaar

PERSPECTIVES AND POETICS OF CONTEMPORARY  ART PRODUCTION IN AND ABOUT THE VISUAL ARTS  IN AND FROM LATIN AMERICA

Paz Lopez - Diego Portales University, Chile - plopess@gmail.com 

Rosângela Fachel - Federal University of Pelotas, Pelotas - paralelo31.revista@gmail.com

In 2014, the Guggenheim Project UBS MAP Global Art Initiative held the exhibition Under the Same Sun: Art from Latin America Today (https://www.guggenheim.org/exhibition/under-the-same-sun-art-from-latin%20-america-today), with the Mexican curator Pablo León de la Barra. The exhibition was presented as an investigation into the contemporary Latin American artists' response to the complex reality they share from their colonial and modern histories of repressive governments, economic crises and social inequality, as well as simultaneous periods of economic wealth, development and progress in the region. The exhibition would then present contemporary artistic responses to the past and the present, as well as imaginary possible futures. Combining works from thirty-seven artists from sixteen countries, the exhibition was organized around five thematic axes: "Conceptualism and its Legacies", "Tropicologies", "Political Activism", "Modernism and its Failures" and "Participation / Emancipation", which, according to the curators,  would contemplate art-defining issues in Latin America at the time. In 2015, the exhibition with its title translated into Portuguese  - Sob o mesmo sol: arte da América Latina hoje, was presented at the Museum of Modern Art - MAM, São Paulo, Brazil; and with its title translated in Spanish   - Bajo el mismo sol: arte de América Latina hoy, was exhibited at the Jumex Museum, Mexico City, Mexico.

This exhibition can be read as the heir of a series of curatorial projects, based in the hegemonical centers of art production, that had attempted to redefine the ethical, political and aesthetic problems that would determine the conditions of production and circulation of Latin American art. We recall, for example, Magiciens de la terre (Georges Pompidou, 1989); The Bride of the Sun (Royal Museum of Antwerp, 1991); Latin American Artists of the 20th Century (Museum of Modern Art of New York, 1993).

 So what would Latin American Art be? The question does not refer to an essence, but to questioning the representations that are at stake when it comes to "rewriting the historical geography of modern and contemporary art" (BARRIENDOS, 2009) in Latin America, and its struggles to redefine itself. The very denomination (more geopolitical than continental) -  Latin + America - combines references to the new and the old world, alluding to its hybrid and composite aspects, besides being a new way to name the continent that ended up losing its name to the United States, that is, ‘America’. But while there was an attempt made at continental identification, one must also recognize the geographical diversity that divides the continent into four sub-regions: Andean, Amazonian, Platina American and Central American Caribbean, in which different cultures and civilizations have developed, and what Ángel Rama (2001) calls "cultural counties [cultural districts]”. It should be kept in mind that although Latin American peoples possess common cultural features, they also have, as Hugo Achugar (2004) points out, heterogeneities based on places, landscapes and territories, which have distanced them.

But even if the idea of the existence of an artwork that can be understood as Latin American seems to us questionable, above all, because it comes from a geopolitical classification, which takes the place of origin and production as defining cultural identities. This allows us to (re)think and (re)define the existence of common visual poetics and discourses that permeate the various art practices and question the Latin American representations in contexts of cultural hegemony. It is therefore fundamental to generate constant and simultaneous issues about how these cultural frames and perspectives are chosen, for they try to classify and define these productions, as they identify tendencies and angles for perception, they can also create new ones.

With these questions in mind, we propose this dossier as a space for the discussion of contemporary Latin American art production in all its aspects and shades. In addition to theoretical-critical reflection on works, artists and trends, developed in articles in essays, we are also interested in visual essays produced by contemporary Latin American artists, as well as interviews and reviews of works, publications and exhibitions related to the theme.

Deadline for submissions: June 12, 2019

In addition to the "Dossier" proposed, Paralelo 31 accepts original and unpublished papers - articles, critical reviews, essays, visual essays and interviews on the contemporary arts and on art education, curatorship, criticism and contemporary art history. The journal Parallel 31 publishes twice a year and also accepts submissions in continuous flux written by doctoral researchers, professors and master's students in co-authorship with their advising professor.

 

 

 

 

 
Publicado: 2019-01-05
 
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