CULTURAS E PRÁTICAS DO COTIDIANO: METAFORIZANDO COM VISUALIDADES NA BUSCA DE SENTIDOS DO APRENDER…PESQUISAR…ENSINAR
Resumo
O texto propõe o uso de imagens como metáforas para alargar reflexões sobre culturas e as práticas do cotidiano do aprender, do pesquisar e do ensinar. Ao usar diferentes imagens de ‘escadas’, ‘janelas e tijolos’ e ‘sombras’ como metáforas aos desafios e incertezas presentes na atuação de um professor, o texto discute o emprego de metáforas visuais como exercício para práticas e cotidianos pedagogicamente impertinentes, atrelados a zonas de liberdade ousadas e, sempre, eticamente íntegras. CULTURES AND THE PRACTICES OF EVERYDAY LIFE: METAPHORIZING WITH VISUALITIES IN SEARCH OF MEANINGS FOR LEARNING... RESEARCHING...TEACHING Abstract: The paper proposes the use of images as metaphors which can help develop reflection about cultures and the practices of everyday life concerning learning, researching and teaching. In employing diverse images of ‘ladders’, ‘windows and bricks’, and ‘shadows’ as metaphors for challenges and uncertainties present in the performance of teachers, the text discusses the use of visual metaphors as an exercise with everyday practices that is pedagogically impertinent, linked to audacious freedom zones and which are always straightforward ethically.Os autores de trabalho(s) submetido(s) à Paralelo 31 autorizam sua publicação em meio físico e eletrônico, unicamente para fins acadêmicos, sem fins lucrativos ou custo, podendo ser reproduzidos desde que citada a fonte (Paralelo 31). Os mesmos, atestam sua orignalidade, autoria e ineditismo.
data de submissão
Declaration of Copyright
The author presents his/her submission to the periodical Paralelo 31 authorize(s) publication in physical and electronic media, solely for academic purposes, at no cost to the publisher, are aware that future citations of the work are permitted as long as Paralelo 31 is cited as primary source. The authors also attest that the work has never been published and is an original work by the stated author(s). (data de submissão)