CONCEIÇÃO DE MIL SAMBAS
Resumo
Conceição Rosa Teixeira (1940-) compôs mais de mil sambas sem receber educação musical formal nem reconhecimento, oferecendo a oportunidade para entender processos criativos em música popular. O trabalho de Conceição Teixeira toca em questões de gênero, religião, classe e etnia a partir da perspectiva sociológica da produção cultural (BOURDIEU, 1993), articulando reflexões sobre habitus, campo e capital cancional.Palavras-chave: Habitus cancional; Aprendizagem informal; Música popular brasileira; Compositoras cancionistas. CONCEIÇÃO: WOMAN OF A THOUSAND SAMBASAbstract: Conceição Rosa Teixeira (1940-) wrote more than a thousand sambas without receiving formal musical education or recognition. She offers the opportunity to understand creative processes in popular music. Her work relates to issues of gender, religion, class and ethnicity from the sociological perspective of cultural production (BOURDIEU, 1993), articulating reflections on habitus, field and capital in songwriting. Keywords: Songwriting habitus; Informal learning; Brazilian popular music; Women songwriters.Downloads
Referências
BARTHES, Roland. The responsibility of forms: Critical Essays on Music, Art, and Representation. Trans. Richard Howard. New York: Hill and Wang, 1985.
BOURDIEU, Pierre. Masculine domination. Cambridge: Polity Press, 2001.
______. The field of cultural production: Essays on art and literature. Columbia University Press, 1993.
______. Outline of a theory of practice. Cambridge University Press, 1977.
BURNARD, Pamela; TRULSSON, Ylva Hofvander; SÖDERMAN, Johan. (Eds.). Bourdieu and the sociology of music education. Dorchester, England: Ashgate Publishing, Ltd., 2015.
DIAS, Ana Cláudia. Mundos musicais sem fronteiras. Jornal Diário Popular, Pelotas, 22/11/2017.
DONA CONCEIÇÃO e seus sambas. Direção de Leandro Maia. Pelotas: Cinema UFPEL, 2014 (13 min.). Disponível em <https://wp.ufpel.edu.br/curtas/filmes/dona-conceicao-e-seus-sambas/> Acesso em 15 fev. 2020.
FONSECA, Juarez. Leandro Maia apresenta Dona Cô, Coluna Paralelo 30, Jornal Zero Hora, Porto Alegre, 28/07/2017.
GOMES, Rodrigo Cantos Savelli. “Pelo telefone mandaram avisar que se questione essa tal história onde mulher não ta”: a atuação de mulheres musicistas na constituição do samba da Pequena África do Rio de Janeiro no início do século XX. Per Musi, Belo Horizonte, n.28, 2013, pp .176-191. Disponível em: Acesso em: 30 out. 2020.
GREEN, Lucy. How popular musicians learn: a way ahead for music. Surrey, England: Ashgate, 2002.
LORD, Albert B. The singer of tales. Cambridge: Mass, 1971.
MAIA, Leandro. Dona Conceição dos Mil Sambas - The One-Thousand Sambas Woman. Polygraf, Porto Alegre, 2018.
______. Poetics of song: songwriting habitus in the creative process of Brazilian music. 2019. Thesis. 294 f. (PhD in Music) - Bath Spa University, Bath, England, 2019.
SANGUINÉ, León. A Mulher de Mil Sambas, Jornal Diário Popular, Pelotas, 22/11/2017.
TEIXEIRA, Conceição Rosa. Entrevista concedida a Leandro Maia. Câmera digital (60 min). Pelotas, abr. 2016.
Os autores de trabalho(s) submetido(s) à Paralelo 31 autorizam sua publicação em meio físico e eletrônico, unicamente para fins acadêmicos, sem fins lucrativos ou custo, podendo ser reproduzidos desde que citada a fonte (Paralelo 31). Os mesmos, atestam sua orignalidade, autoria e ineditismo.
data de submissão
Declaration of Copyright
The author presents his/her submission to the periodical Paralelo 31 authorize(s) publication in physical and electronic media, solely for academic purposes, at no cost to the publisher, are aware that future citations of the work are permitted as long as Paralelo 31 is cited as primary source. The authors also attest that the work has never been published and is an original work by the stated author(s). (data de submissão)