PRÁTICAS ARTÍSTICAS PARTICIPATIVAS: CONSIDERAÇÕES SOBRE TENSÕES E CONCEITOS
Resumo
O artigo apresenta algumas das tensões e deslocamentos teórico-processuais decorrentes do campo social e das práticas participativas, bem como problematiza as questões de autoria/coautoria pertinentes a tais práticas. Com referencial teórico em Claire Bishop, Suzanne Lacy e Hannah Arendt, aborda conceitos como micropolítica e auto representação, autonomia, subjetividade, com o foco em possíveis diálogos do sujeito com a coletividade. Ainda, apresenta três práticas participativas em contextos diferenciados: proposta de Suzanne Lacy intitulada The Roof is on Fire; proposta Plataforma Salvem El Cabanyal; e proposta Território Ilhota, em parceria entre o grupo Cidadania e Arte e a Comunicart. Palavras-chave:Práticas participativas; Autoria/coautoria; Micropolítica; Conceitos. Participative Art Practices: Considering tensions and concepts Abstract:The article presents some of the tensions and theoretical-procedural shifts arising from the social field and participatory practices, as well as problematizing the issues of authorship/co-authorship relevant to such practices. With theoretical references in Claire Bishop, Suzanne Lacy and Hannah Arendt, it addresses concepts such as micropolitics and self-representation, autonomy, subjectivity, focusing on possible dialogues between the subject and the collectivity. It also presents three participatory practices in different contexts: Suzanne Lacy's proposal entitled The Roof is on Fire; proposed Save El Cabanyal Platform; and the Território Ilhota proposal, in partnership between the Cidadania e Arte group and Comunicart.Keywords:Participatory practices; Authorship/Co-authorship; Micropolitics.Concepts.Referências
ARENDT, Hannah. The human condition. Chicago: University of Chicago Press, 1958.
BISHOP, Claire. Participation (Documents of contemporary art). Londres: Whitechapel-MIT Press, 2006.
________. Antagonism and Relational Aesthetics. In: October, no. 110, 2004. pp 51-79.
GUATTARI, F.; ROLNIK, S. Micropolítica: cartografias do desejo. Rio de Janeiro: Vozes, 1986.
HABERMAS. Jürgen. Mudança estrutural da esfera pública. Investigações sobre uma categoria da esfera pública. São Paulo: Ed. da UNESP, 2014.
KLUGE, Alexander; NEGT, Oskar. Public sphere and experience. Toward an Analysis of the Bourgeois and Proletarian Public Sphere. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1993.
LACY, Suzanne. Mapping the terrain: New Genre Public Art. Seattle: Bay Press, 1995.
LIPPARD, Lucy. The lure of the local: The Sense of Place in a Multicentered Society. New York: New York Press, 1997.
MOUFFE, C., et al. Democratic citizenship and the political community In: Dimensions of radical democracy: Pluralism, citizenship, community. London: Verso, 1992.
ROLNIK, Suely. A hora da micropolítica. São Paulo: N-1 Edições, 2016.
ROSLER, Martha. Hot potatoes: Art and Politics. In: Block, 4, 1981.
SOUSA, Jessé (org). A ralé brasileira: quem é e como vive. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2009.
ZANATTA, Cláudia. Malas-hierbas: análisis de una poética personal de arte participativo. 2013. Tese de Doutorado. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/142892.
Os autores de trabalho(s) submetido(s) à Paralelo 31 autorizam sua publicação em meio físico e eletrônico, unicamente para fins acadêmicos, sem fins lucrativos ou custo, podendo ser reproduzidos desde que citada a fonte (Paralelo 31). Os mesmos, atestam sua orignalidade, autoria e ineditismo.
data de submissão
Declaration of Copyright
The author presents his/her submission to the periodical Paralelo 31 authorize(s) publication in physical and electronic media, solely for academic purposes, at no cost to the publisher, are aware that future citations of the work are permitted as long as Paralelo 31 is cited as primary source. The authors also attest that the work has never been published and is an original work by the stated author(s). (data de submissão)