Perception of family functionality during social confinement by Coronavirus Disease 2019 / Percepção da funcionalidade familiar durante o confinamento social devido ao Coronavírus 2019

Resumo

Objective: to assess the perception of family functionality in times of social confinement by Coronavirus 2019 pandemic. Method: it's a descriptive, correlational and cross-sectional study with Portuguese population regarding sociodemographic characteristics, vital cycle phase and application of the Family Assessment Scale Adaptation, Partnership, Growth, Affection and Resolve. Results: the sample consisted of 376 people. The Scale average score is 8.18. Despite the average value indicates a highly functional family, 18.9% of the participants’ present values below, compatible with a family with moderate dysfunction or with severe dysfunction. Conclusions: the pandemic can stimulate awareness about the important role of the family in people's lives and nurses to think of the family as the focus of care and their intervention. 

Biografia do Autor

Carla Sílvia Fernandes, Escola Superior de Enfermagem do Porto
Enfermagem. Doutorada em Ciências de Enfermagem
Bruno Magalhães, Escola Superior de Saúde de Santa Maria CINTESIS - Centro de Investigação em Tecnologias e Serviços de Saúde e da Faculdade de Medicina da Universidade do Porto (FMUP)
Enfermagem. Doutorada em Ciências de Enfermagem
Sílvia Silva, Instituto Politécnico de Leiria: Leiria, Leiria, PT
Enfermagem. Epidemiologia e Saúde Pública
Beatriz Edra, Escola Superior de Saúde de Santa Maria
Enfermagem. Doutoramento em Ciencias da Saude
Publicado
2020-11-09
Como Citar
1.
Fernandes CS, Magalhães B, Silva S, Edra B. Perception of family functionality during social confinement by Coronavirus Disease 2019 / Percepção da funcionalidade familiar durante o confinamento social devido ao Coronavírus 2019. J. nurs. health. [Internet]. 9º de novembro de 2020 [citado 22º de novembro de 2024];10(4). Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/enfermagem/article/view/19773
Seção
Artigos Originais/ Original Articles