Exposições como património. Preservar e divulgar a memória expositiva da Fundação Calouste Gulbenkian

  • Leonor Oliveira Instituto de História da Arte, Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Nova de Lisboa projeto Raisonné Online das Exposições de Arte da Fundação Calouste Gulbenkian, Fundação Calouste Gulbenkian
  • Joana Baião Instituto de História da Arte da Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Nova de Lisboa; Fundação Calouste Gulbenkian

Resumo

A História das Exposições tornou-se num dos temas atualmente mais discutidos e valorizados nos campos da História da Arte e da Museologia. Esta nova disciplina está a contribuir para uma revisão crítica da historiografia da arte, das práticas museológicas e das políticas de promoção artística e valorização patrimonial.O projeto Catálogo Raisonné Online das Exposições de Arte da Fundação Calouste Gulbenkian insere-se no amplo debate internacional em torno do tema das Exposições, participando numa tendência recente de valorização patrimonial destes eventos e salvaguarda da sua memória.Para além de dar a conhecer os objetivos, estrutura e metodologia de trabalho deste projeto, este texto pretende ainda explicitar, a partir deste caso específico, os desafios colocados atualmente à valorização e divulgação do património, tendo em conta os variados recursos tecnológicos disponíveis, a dispersão e diversificação de testemunhos relacionados, a necessidade de classificar e de tornar acessível a informação sobre os bens materiais.

Biografia do Autor

Leonor Oliveira, Instituto de História da Arte, Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Nova de Lisboa projeto Raisonné Online das Exposições de Arte da Fundação Calouste Gulbenkian, Fundação Calouste Gulbenkian
Leonor de Oliveira graduated in Art History at the Faculdade de Ciências Sociais e Humanas,Universidade Nova de Lisboa, Portugal, where she completed her PhD thesis on the role played by the Calouste Gulbenkian Foundation in the promotion of Portuguese modern art, from 1956 to 1969 (2013). She is a researcher of the Instituto de História da Arte (IHA) of the same university.She has participated in various IHA research projects, such as “Sources for the History of Art Museums in Portugal”, funded by the Fundação para a Ciência e a Tecnologia. Currently, she is assisting the coordination of the Gulbenkian’s art exhibitions catalogue raisonné, which involves a partnership between this Foundation and the Instituto de História da Arte (FCT). She is also working on her postdoctoral research on the influence of British art on the Portuguese artistic milieu from the 1950s to the 1980s, which will be supported by a FCT grant (2014-2017). She also curated an exhibition devoted to Paula Rego’s 1960s painting at the Casa das Histórias Paula Rego (Cascais). List of recent publications include: with Catarina Alfaro, 1961:Order and Chaos, exhibitioncatalogue, Cascais: Fundação D. Luís I - Casa das Histórias-Paula Rego, 2014; “Politics,Diplomatic Relations and Institutional Promotion through Modern Art - the British Art of the Twentieth Century Exhibition in Portugal, 1962” in RIHA Journal, 72 (2013). Available online:http://www.riha-journal.org/articles/2013/2013-jul-sep/de-oliveira-portugal-1962; Museu de ArteContemporânea de Serralves: Os Antecedentes, 1974-1989, Lisbon: Imprensa Nacional Casa da Moeda, 2013.
Joana Baião, Instituto de História da Arte da Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Nova de Lisboa; Fundação Calouste Gulbenkian
Joana Baião is researcher at the Institute of Art History, Museum Studies research group, from the Universidade Nova de Lisboa. She is graduated in Fine Arts - Sculpture from the Faculty of Fine Arts, University of Lisbon (2005) and holds a Master degree in Museology from the Faculty of Social Sciences and Humanities of the Universidade Nova de Lisboa (2009). She completed her PhD studies in Art History, specialization Artistic Heritage and Museology at the same Faculty and is supported by a doctoral grant by the Foundation for Science and Technology (SFRH/BD/63045/2009). She was a fellow researcher in the National Commission for the Commemoration of the Republic Centenary (2009-2010) and participated in the research project «Sources for the History of Art Museums in Portugal» funded by the Foundation for Science and Technology from 2010 to 2013. She has been cooperating with various institutions in projects related to the Portuguese history of art and culture, namely with the National Museum of Contemporary Art - Museu do Chiado and the Arpad Szenes – Vieira da Silva Foundation. Currently she is assisting the coordination in the research project «Catalogue raisonné of the Art Exhibitions of the Calouste Gulbenkian Foundation», funded by this institution. She is author of several articles published in Portugal, Spain and Brazil.
Publicado
2015-06-15
Seção
Relatórios