Ethnic language and bilingualism

The acquisition of karajá as a second language

Resumo

This work aims to discuss the acquisition process of ethnic language as a second language in the community of Buridina in Aruanã – Goiás – Brazil. By drawing attention to bilingualism, we observe the practice of alternately using two languages: some people speak Portuguese as their first language while others speak Karajá. We also intend to highlight the actions promoted by Karajá people in order to preserve their own language, culture, values, tradition and knowledge, bearing in mind their need to interact with non-indigenous people within an indigenous society whose predominant language is Portuguese for many inhabitants. Our theoretical framework is based on studies concerning bilingualism and second language acquisition related to indigenous studies. According to the findings, the acquisition of Karajá as a second language, in Buridina, occurs both in social specialized spaces as well as in social daily life contexts, comprising activities that value cultural and intercultural aspects of that community’s language. 

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Biografia do Autor

Caroline Pereira de Oliveira, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
Professora do curso de Letras da UFMS, Campus Aquidauana.
Rogério Vicente Ferreira, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
Professor Associado do Curso de Letras e Licenciatura Intercultural da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, campus Aquidauana. Professor orientador e membro permanente do Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagens da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul.
Vanessa Hagemeyer Burgo, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
Possui pós-doutorado em Inglês: Estudos Linguísticos e Literários pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), doutorado e mestrado em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina (UEL) e graduação em Letras (Português/Inglês) pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Atualmente, é docente do Curso de Letras e do Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGLetras) da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Câmpus de Três Lagoas. É líder do Grupo de Pesquisa "Estudos da Língua Falada" (UFMS/CNPq). Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Língua Inglesa, atuando principalmente nos seguintes temas: Análise da Conversação, Linguística Aplicada, Interação Verbal, Interação em Contextos Forenses, Marcadores Discursivos, Procedimentos de Preservação da Face, Polidez e Atenuação.

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Publicado
2020-11-06
Como Citar
Pereira de Oliveira, C., Vicente Ferreira, R., & Hagemeyer Burgo, V. (2020). Ethnic language and bilingualism: The acquisition of karajá as a second language. Revista Linguagem & Ensino, 23(4), 1145-1161. https://doi.org/10.15210/rle.v23i4.18532