Argumentative Questions in an EFL Material: Fostering Students’ International Mobility

Palavras-chave: Questions, Argumentation, EFL, Teaching material.

Resumo

This paper aims at analyzing and categorizing the questions in an EFL teaching material[1](RICHTER, 2015), in accordance to the categories created by Ninin (2013). The material was designed for the subject “English for Computer Studies” at a federal university in the northeast of Brazil. We discuss how the questions used in the material provide learners with opportunities to become professionals that act argumentatively and revise their own points of view in the research they developed during the course and outside the classroom. The material, which was designed by the researcher, focuses on the participation of students in international academic events.  Grounded in the lineage of Socio-Cultural-Historic Activity Theory (SCHAT) (VYGOTSKY, 1934/2007; LEONTIEV, 1977/1997; ENGESTRÖM, 1987/1999), this paper is based upon the Critical Collaborative Research (CCR) and is fundamentally rooted in Applied Linguistics (LA) for this is a study of language in the Academic realm that promotes changes in the social roles. Questions used in the teaching material (RICHTER, 2015) were analyzed according to categories such as: form, type, nature, thematic conduction and structure (NININ, 2013). Three versions of the same abstract written by students were also examined so as to check how the teaching material questions impacted on learners’ writing. Data analysis suggested that the type of questions may contribute to argumentation, to the exhibition of points of view, as well as to the dialogic expansion of knowledge in students’ writing. In addition to that, the choice of questions may encourage learners to take part in the dialectic organization of the text. (NININ, 2013).

Referências

BAKHTIN, M. Questões de Literatura e Estética: a teoria do romance. 5. ed. São Paulo: Hucitec, 2002.

BAKHTIN, M. (VOLOSHINOV). Marxismo e Filosofia da Linguagem. São Paulo: Hucitec, 2004.

DAVYDOV, V. The Content and unsolved problems of Activity Theory. In: ENGESTRÖM, Y.; MIETTINEN, R.; PUNAMÄKI, R. (Eds, Perspectives on Activity Theory. Cambridge: Cambridge University Press, 1999, p. 39-52. https://doi.org/10.1017/CBO9780511812774.004

ENGESTRÖM, Y. Perspectives on Activity Theory. Cambridge: Cambridge University Press, 1999. https://doi.org/10.1017/CBO9780511812774

LARRÉ, J. Inglês nas diversas áreas da universidade: uma possibilidade baseada na argumentação a partir da produção de documentários. Curitiba: Appris, 2019.

LARRÉ, J. Uma trama a várias mãos: a escrita colaborativa na sala de aula de língua inglesa. (Unpublished master’s thesis). 2010. Programa de Pós-graduação em Letras (PPGL), UFRPE, Recife. 195 p. Access: 01 jan. 2018. Available in: https://bit.ly/2V5oMEk

LEONTIEV, A. Activity and Consciousness. In: KONSTANTINOV, F. V. Philosophy in the USSR, Problems of Dialectical Materialism (Moscow, 1977, p. 180-202). Available in: Marxists Internet Archive <http://www.marxists.org>. Access: March 07, 2019.

MARX, K.; ENGELS, F. (1945). A ideologia alemã. São Paulo: Centauro, 2011.

FERREIRA, M. Contribuições da teoria sócio-histórico-cultural e da atividade para o ensino-aprendizagem da língua estrangeira. In: LIBERALI, F.; MATEUS, E.; DAMIANOVIC, M. C. (orgs.) A Teoria da Atividade Social Recriando Realidades Sociais. Campinas: Editora Pontes, 2012, p. 61-89.

LEITÃO, S. O lugar da argumentação na construção do conhecimento em sala de aula. In: LEITÃO, S.; DAMIANOVIC, M. (orgs.) Argumentação na escola: O conhecimento em construção. Campinas, SP: Pontes Editores, 2011, p. 13-47.

LIBERALI, F. Argumentation: Tool and object in teacher education. In: MEDRADO, B.; REICHMANN, C. Projetos e práticas na formação de professores de língua inglesa. João Pessoa: 2012, p. 191-227.

RICHTER, C. Resumos científicos e Apresentação de Pôster em Congresso Internacional: Inglês Acadêmico Além-fronteiras na UFPE. In: Anais do I Seminário Nacional LIGUE: Linguagem, Línguas, Escola e Ensino II Seminário Nacional LAELI: Linguística Aplicada e o Educador De Língua Inglesa Aprender na Atividade Argumentativa Escola- Comunidade-Universidade, Recife, 2012a, p. 12-13.

RICHTER, C. O ensino da língua inglesa para fins específicos na universidade: a formação do discente - pesquisador. Oral communication presented in II Seminário Internacional de Línguas para Fins Específicos. LINFE. FATEC. São Paulo, 2012b.

RICHTER, C. A linguística aplicada e a TASHC: A performance discente na aula de língua estrangeira na universidade. Seminar presented in II Pocket Symposium: Linguística Aplicada e Análise e Discussão de Dados. UFPE, Recife, 2012 c.

ROJO, R. & MOURA, E. Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2012.

LIBERALI, F. Argumentação em contexto escolar. São Paulo: Pontes, 2013.

MAGALHÃES, M. A linguagem na formação de professores como profissionais reflexivos e críticos. In: MAGALHÃES, M. (Org). A formação do professor como profissional crítico. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2009, p. 45-63.

MATEUS, E. In: LIBERALI, F. Argumentação em contexto escolar. São Paulo: Pontes, 2013.

NININ, M. O. G. Da pergunta como ato monológico avaliativo à pergunta como espaço para expansão dialógica: uma investigação à luz da Linguística Aplicada sobre modos de perguntar. São Carlos: Pedro e João, 2013.

SANNINO, A.; DANIELS, H.; GUTIERREZ, K. Activity theory between historical engagement and future-making practice. In: SANNINO, A.; DANIELS, H.; GUTIERREZ, K. Learning and Expanding with Activity Theory. New York: CUP, 2009. p. 1-19. https://doi.org/10.1017/CBO9780511809989

Publicado
2019-05-06
Como Citar
Richter, C., Larré, J., & Damianovic, M. C. (2019). Argumentative Questions in an EFL Material: Fostering Students’ International Mobility. Revista Linguagem & Ensino, 22(1), 130-148. https://doi.org/10.15210/rle.v22i1.16135